De gezamenlijke lobby-punten

Verbod op vakantieverhuur in geheel Amsterdam

Er zijn ruim 20.000 (woon!)adressen in Amsterdam te vinden op Airbnb en in 2019 vonden hier 2.7 miljoen toeristen overnachtingen plaats. AirBnB is niet het enige platform waarop vakantieverhuur wordt aangeboden. Den Haag heeft laten zien dat een verbod op vakantieverhuur juridisch goed mogelijk is. Inmiddels heeft het Europese hof zich hier ook positief over uitgesproken. Momenteel is het verbod beperkt tot 3 kleine delen van Amsterdam. Dit zou voor geheel Amsterdam (groot Amsterdam) moeten gelden. We kunnen erop wachten totdat de Nassaukade net buiten het centrum de volgende vakantieverhuur hotspot wordt. Het is helaas zo dat wat als circulair is verkocht veel overlast bezorgd bij de Amsterdammers die in hun trappenhuis soms dagelijks andere gasten te maken hebben. Het ontwricht de samenhang ook al wordt de maximale termijn van 30 dagen netjes nageleefd. Uiteraard wordt het naast het dempen van de toeristenstroom tevens een bijdrage geleverd aan de strijd tegen woningnood.

Kwaliteitstoerisme! Een nieuw imago

De Amsterdammer wil met name af van de overlast toerist. Zet in op kwaliteitstoerisme door Amsterdam&partners vanuit EZ mandaat & budget te geven Leisure Marketing op kwaliteitstoerisme te bedrijven en een positieve imagoverandering van onze stad te bewerkstelligen. Helaas is de reactie van de stad Amsterdam op de groeiende toeristenstroom om leisure marketing via Amsterdam&Partners te stoppen. Terwijl er juist bijsturing nodig was om de juiste doelgroepen aan te trekken. Bij geen actie blijft de ongewenste ramp&raus toerist die Amsterdam op de bucketlist heeft staan komen. Een nieuwe imago is noodzakelijk waarbij we ook duidelijk maken wat Amsterdam wil zijn voor bezoekers. Zonder promotie bepaalt vooral de mond-op-mond referentie van de bezoekers uit het verleden wie hier in de toekomst zullen komen. Als we niet meer willen wat de hadden, moeten we gaan snel gaan sturen met campagnes van Amsterdam & Partners.

Kwaliteitstoerisme! Een nieuw imago

De Amsterdammer wil met name af van de overlast toerist. Zet in op kwaliteitstoerisme door Amsterdam&partners vanuit EZ mandaat & budget te geven Leisure Marketing op kwaliteitstoerisme te bedrijven en een positieve imagoverandering van onze stad te bewerkstelligen. Helaas is de reactie van de stad Amsterdam op de groeiende toeristenstroom om leisure marketing via Amsterdam&Partners te stoppen. Terwijl er juist bijsturing nodig was om de juiste doelgroepen aan te trekken. Bij geen actie blijft de ongewenste ramp&raus toerist die Amsterdam op de bucketlist heeft staan komen. Een nieuwe imago is noodzakelijk waarbij we ook duidelijk maken wat Amsterdam wil zijn voor bezoekers. Zonder promotie bepaalt vooral de mond-op-mond referentie van de bezoekers uit het verleden wie hier in de toekomst zullen komen. Als we niet meer willen wat de hadden, moeten we gaan snel gaan sturen met campagnes van Amsterdam & Partners.

Spreiding toeristenbelasting

Het verder verhogen van de toeristenbelasting in Amsterdam duwt de overnachters naar de regio. De in de periferie lagere toeristenbelasting zal in de regio afgegeven worden en niet ten bate van de stad zijn. Vanuit deze periferie zal de overnachter een dagjestoerist in Amsterdam worden die ook voor drukte zorgt en minder connectie maakt met de stad. Deze verplaatsing naar buiten de stad versterkt het pretpark gevoel en trekt mogelijk meer budgetreizigers. Een hoge toeristenbelasting lost de drukte niet op, maar leidt tot extra verkeersdrukte, vervuiling en minder inkomsten. Laat dagtoeristen ook een bijdrage leveren via hun bezoek aan de rondvaartboten, musea & huurfiets. Naast deze inkomsten zou de I Amsterdam kaart ingezet kunnen worden als vast component van een verblijf in Amsterdam waarmee overnachtende bezoekers korting krijgen op musea, het openbaar vervoer en andere evenementen en bestedingen in de stad.

 

Prijsverhoging vliegtickets

De massale opkomst van de ramp&raus toerist gaat hand in hand met de opkomst van het low-budget vliegverkeer. Maak op nationaal niveau en in samenwerking met Schiphol en andere luchthavens een plan om tot een minimale ticketprijs te komen die meer recht doet aan de impact op het milieu. De prijs van vliegtickets wordt gesponsord door lage belastingen op brandstof en tickets. De milieukosten worden nu door de burgers betaald niet door de bezoekers. Om dit moment is de gezonde prijsverhouding tussen de diverse vormen van vervoer zoals vliegen, OV en auto is volstrekt zoek. De combinatie van een budgetticket op Eindhoven met een busticket naar Amsterdam is zeer waarschijnlijk goedkoper dan het treinticket vanuit dezelfde vertrekplaats. Stop de perverse prikkel richting vliegen voor korte afstanden.

Woonloodsprincipe

Geef hotels die niet mee kunnen komen in het nieuwe Amsterdamse imago en kwaliteitstoerisme of in crisistijden een way out. Met de huidige woningnood hoog op ieders agenda is het nodig om het omzetten van functie, omgevingsvergunningen en bouwbesluiten te vereenvoudigen. De gemeente zou geld vrij moeten maken om deze omzetting van bestemming van kantoren, hotels & vakantieverhuur naar woon financieel te ondersteunen. De regeling moet vooral hotel ondernemers die op basis van het Amsterdamse hotelbeleid in de afgelopen 10 jaren hun bedrijf zijn gestart en/of hebben geïnvesteerd wel voldoende compenseren. 10 jaar geleden was er een schreeuwend tekort aan hotelcapaciteit en toen heeft de gemeente de Hotelloods opgericht en veel werk verricht om meer hotelcapaciteit te realiseren. Deze capaciteit is er door inspanning van de gemeente bijgekomen, helaas ook veel vakantieverhuur en hotel uitbreiding in de regio. De “Woonloods” zou tevens de leegstand van lege verdiepingen boven dure winkelpanden meer in te zetten als woning en een eventueel kantoorruimte overschot vanwege het thuiswerken kunnen helpen oplossen.

Good temporary citizens

Hotels voldoen aan regelgeving en bieden een veilige en gereguleerde plek voor de overnachtende bezoekers van Amsterdam. Gasten die in hotels verblijven zullen zich meer verbonden voelen en er is meer direct toezicht door hotelmedewerkers ook s’nachts. Bij verhuur van vakantiewoningen is er sprake van minder toezicht en minder bijdrage aan werkgelegenheid. Hotels zorgen ervoor dat de hygiëne op orde is en dat bijvoorbeeld vuil niet wild wordt gedumpt. Verder betalen de tijdelijke Amsterdammers via het hotel mee aan erfpacht, leges, WOZ belasting en aan muziek- en televisierechten. Bij vakantieverhuur is dit niet het geval. Diverse hotels dragen bij via sponsoring en promotie van goede en culturele doelen. Hotels zijn onderworpen aan strenge brand-, legionella- en  voedselveiligheidseisen en zorgen daarmee voor een veilig verblijf in de buurt. Tot slot stimuleren wij respectvol gedrag. De meeste Amsterdamse hotels weren grote groepen en vrijgezellenfeesten in het bijzonder.

Verkeerd aanbod

Je kunt kwaliteit willen maar dan moet het aanbod voor de gasten van de stad anders. Maak coffeeshops alleen bereikbaar voor Nederlanders, zoals ook in de meeste andere steden in Nederland het geval is. Een groot deel van de jonge toeristen geeft aan niet meer naar Amsterdam te komen als ze geen gebruik van coffeeshops kunnen maken. Als alleen Nederlanders hun jointje in de coffeeshops kunnen halen, zal dit leiden tot een forse afname van het (meest overlastgevende) toerisme. Sluit of verplaats de Red Light Wallen door opkopen van vastgoed door gemeente en strengere regulatie & handhaving. Geef vrijgekomen panden woonbestemming en zet deze in voor sociale huurwoningen. Doorpakken op de goedkope nutella- en wafelwinkels en zorg dat het aanbod past bij de beoogde kwaliteit toerist die waarde brengt en tevens minder overlast. Probeer vooral de duurzame en gezonde keuzes in de schijnwerpers te krijgen.

Crowdmanaging

De simpelste vorm van Crowd Management is een Centrum-ontmoedigingsbeleid implementeren via de Amsterdamse hotels. Zij kunnen bijdragen om andere bestemmingen aan te wijzen en plekken en/of tijden aan te wijzen die “overcrowded” zijn. Verder heeft de corona tijd ons laten zien dat activiteiten op reservering, zoals in de restaurants en musea, de drukte goed kunnen spreiden en de overlast beheersbaar heeft gemaakt. Het vermindert hinderlijke wachtrijen op straat en kortere wachttijd zorgt voor verbetering van de ervaring van alle bezoekers. Dit en andere moderne crowdmanagement middelen zoals een “online drukte dashbord”, zijn instrumenten die de gemeente in moet zetten. Alle touringcars en bezoekers met auto worden nog meer bij de ring/A10 opgevangen, parkeren op deze plekken moet net zoals bij schiphol goedkoop en met goede toegang tot openbaar vervoer en taxi, zeg maar hard core P+R.